Een perceel onder erfpacht kopen

Een woning, bedrijfspand of perceel is vaak volledig eigendom van iemand. In de gemeente Utrecht en Haarzuilens kom je echter ook regelmatig erfpacht tegen. Hier is de oorspronkelijke eigenaar (meestal de gemeente Utrecht of Natuurmonumenten) de eigenaar gebleven van de grond, maar heb je de bevoegdheid om de grond te gebruiken.

Akte van vestiging

Een recht van erfpacht wordt gevestigd bij de notaris. In de akte van vestiging worden afspraken vastgelegd tussen erfpachter (degene die de grond mag gebruiken) en erfverpachter (degene die eigenaar blijft van de grond). Partijen zijn vrij de duur van de erfpacht te bepalen, dit kan zelfs eeuwigdurend zijn, wat in de gemeente Utrecht bijna altijd voorkomt.

Voor het recht om de grond te gebruiken wordt over het algemeen afgesproken dat er een vergoeding (de canon) is verschuldigd. Dit kan een eenmalige vergoeding zijn maar ook een periodieke, welke vervolgens voor een bepaalde tijd kan worden afgekocht.

Leveringsakte

Als je een bestaand recht van erfpacht koopt, dan stelt de notaris een leveringsakte op, waarbij het recht van erfpacht overgaat van de verkoper op de koper. In de leveringsakte worden afspraken tussen verkoper en koper nogmaals vastgelegd. De leveringsakte is de uitvoering van de koopovereenkomst en zorgt ervoor dat de eigendom van een bedrijfspand of een perceel grond wordt overgedragen aan de koper.

In de leveringsakte wordt onder meer vermeld dat de koopsom wordt betaald en dat alle rechten en verplichtingen overgaan op de koper.

Ook bijzondere bepalingen die verbonden zijn aan het huis, zoals het recht om over de grond van de buurman te mogen lopen/rijden naar de openbare weg (het recht van overpad), worden in de leveringsakte vermeld.

Nota van afrekening

Voor het ondertekenen van de akte bij de notaris ontvang je een nota van afrekening, een financieel overzicht waarop staat wat je moet betalen of ontvangen. Nadat de akte is ondertekend, worden afschriften (officiële kopieën) van de akte ingeschreven bij het Kadaster. Pas na een succesvolle inschrijving kan de notaris de gelden overmaken naar de verkoper en, indien van toepassing, de hypotheek aflossen.

Een overzichtelijke werkwijze

Afspraak maken

Stap 1

Wij ontvangen een overeenkomst per e-mail of per post of ontvangen telefonisch of per e-mail een opdracht om de akte van levering/vestiging erfpacht op te stellen.

Stap 2

Als wij een overeenkomst hebben ontvangen, bevestigen wij de ontvangst van de overeenkomst. Daarnaast sturen we altijd meer informatie over het proces naar je toe.

Stap 3

Je vult de toegezonden vragenlijst in en zend de gevraagde stukken zo snel mogelijk terug.

Stap 4

Wij stellen de akte van levering/vestiging erfpacht op en als dat van toepassing is de akte van hypotheek. Daarnaast stellen wij een nota van afrekening op waarop staat opgenomen wat je allemaal moet betalen en ontvangen. Onderaan de nota van afrekening staat het bedrag wat je dan nog moet betalen of wat je ontvangt.

Stap 5

We streven er naar om uiterlijk een week voor de levering/vestiging erfpacht alle stukken te hebben verzonden. Dit is wel ook afhankelijk van of we alle informatie tijdig ontvangen.

Stap 6

Na ontvangst van de stukken zorg je dat als je nog iets moet betalen, dat dit uiterlijk voor ondertekening van de akte op onze derdengeldenrekening is bijgeschreven, anders kan de akte niet getekend worden.

Stap 7

Op de dag van de ondertekening wordt de akte met je doorgenomen en als deze klopt wordt deze door alle partijen en de notaris ondertekend.