Huwelijkse voorwaarden

Een huwelijk is iets prachtigs om samen aan te gaan! Het is grote stap en daar horen goede afspraken bij. In huwelijkse voorwaarden maak je afspraken voor nu én de toekomst; daarnaast kan je afwijken van de afspraken die in de wet zijn opgenomen voor gehuwden.

Trouwen en Huwelijksvoorwaarden

Als u gaat trouwen zonder vooraf huwelijksvoorwaarden te hebben opgesteld, ontstaat er sinds 2018 automatisch een beperkte gemeenschap van goederen.

Dit betekent kort gezegd dat persoonlijke bezittingen en schulden die je voor het huwelijk had, privé van jou blijven. Erfenissen en schenkingen blijven ook privé, tenzij anders is bepaald. Wil je liever zelf bepalen wat je wel en niet samen deelt, dan dien je huwelijksvoorwaarden te maken.

De huwelijksvoorwaarden worden voor of tijdens het huwelijk door de notaris opgesteld. Als je tijdens het huwelijk besluit huwelijksvoorwaarden te maken of de bestaande huwelijksvoorwaarden te wijzigen, is er mogelijk ook nog een verdeling van jullie bezittingen nodig.

In de huwelijksvoorwaarden leg je bijvoorbeeld vast:

  • Een regeling omtrent de verdeling van de kosten van de huishouding;
  • De vraag of het bestaande en/of toekomstige inkomen en vermogen moet worden gedeeld;
  • De mate waarin oudedagsvoorzieningen zoals ouderdoms- en nabestaandenpensioen bij een echtscheiding worden verdeeld;
  • Bescherming van de niet-ondernemende partner tegen schuldeisers van de ondernemende partner;
  • De behoefte een onderneming te beschermen tegen de gevolgen van echtscheiding of schulden van de andere partner.

Geregistreerd partnerschap

Het geregistreerd partnerschap is juridisch gezien bijna gelijk aan trouwen, op een paar kleine verschillen na. Zo kan je een geregistreerd partnerschap ontbinden zonder tussenkomst van een rechter wanneer jullie uit elkaar gaan en samen geen minderjarige kinderen hebben. Bij een geregistreerd partnerschap kan je partnerschapsvoorwaarden laten opstellen.

Een overzichtelijke werkwijze

Afspraak maken

Stap 1

Je maakt een afspraak voor een bespreking bij ons op kantoor of aan huis.

Stap 2

Er vindt een bespreking plaats waarin we de wensen en mogelijkheden doornemen.

Stap 3

Aan de hand van wat er besproken is wordt er een concept opgemaakt. Het concept wordt uiterlijk binnen 3 à 4 weken verzonden.

Stap 4

Je neemt het concept door en kan nog vragen, opmerkingen, wijzigingen en/of ontbrekende gegeven doorgeven.

Stap 5

Als je akkoord bent met het concept neem je telefonisch contact op met ons kantoor om een afspraak in te plannen om de akte te ondertekenen.

Stap 6

Op de dag van de ondertekening wordt de akte met je doorgenomen en wordt de akte door jou en de notaris ondertekend.