Hypotheek

De aankoop van een woning wordt meestal gefinancierd met een lening van de bank. Ook voor eventuele verbouwingen na de aankoop kan er geld worden geleend. De hypotheekakte, opgesteld door de notaris, is de formele uitvoering van de door jou ondertekende offerte bij de bank.

Begeleiding bij hypotheekakte

De hypotheekakte geeft de bank zekerheid voor het geval je om wat voor reden dan ook de lening niet meer terugbetaalt. Door inschrijving van de hypotheekakte heeft de bank de zekerheid dat als jij niet meer terugbetaald en er ook nog andere schuldeisers zijn, dat de bank voorgaat op alle andere schuldeisers met betrekking tot de verkoopopbrengst van de woning waarop dat recht van hypotheek rust.

In de hypotheekakte is opgenomen tot welk bedrag de bank zich kan verhalen op de opbrengst bij een verkoop van de woning.

De bepalingen in een hypotheekakte zijn meestal ingewikkeld geformuleerd. Wij nemen, vóórdat je een handtekening zet onder de akte, de bepalingen in de akte uitgebreid met je door en wijzen je op gevolgen die voor jou van belang zijn.

Uitbetaling van gelden

Meestal vindt de uitbetaling van de gelden door de bank via de notaris plaats. Voorafgaand aan de uitbetaling moet de notaris de akte eerst inschrijven bij het Kadaster, omdat alleen dan de bank verzekerd is van haar voorrang op andere schuldeisers. Ten aanzien van de aftrekbaarheid van de kosten en de rente is er de laatste tijd veel in de wet veranderd. De aftrek van kosten en rente van het belastbaar inkomen is alleen nog toegestaan wanneer de lening wordt gebruikt voor de aankoop of verbouwing van de eigen woning, ook hiervoor gelden specifieke voorwaarden.

Wat onze klanten zeggen

Cees Spierenburg, particulier

Uniq Notariaat heeft ons erg goed geholpen en bovendien voor een hele redelijke prijs. We waren bij een andere notaris geweest, maar waren daar niet tevreden over. De uitleg was niet helder en de kosten waren wel twee keer zo hoog. Bij Uniq Notariaat werden we erg vriendelijk en netjes geholpen. Het was een jonge, vlotte notaris. Hij heeft zijn werk keurig gedaan.

Een overzichtelijke werkwijze

Afspraak maken

Stap 1

Wij ontvangen een opdracht tot het vestigen van een recht van hypotheek per e-mail of per post.

Stap 2

Wij bevestigen de ontvangst van de opdracht en sturen meer informatie over het proces mee.

Stap 3

Je vult de toegezonden vragenlijst in en zend de gevraagde stukken zo snel mogelijk terug.

Stap 4

Wij stellen de akte van hypotheek op. Daarnaast stellen wij een nota van afrekening op waarop staat opgenomen wat je allemaal moet betalen en ontvangen. Onderaan de nota van afrekening staat het bedrag wat je dan nog moet betalen of wat je ontvangt.

Stap 5

We streven er naar om uiterlijk een week voor de hypotheek alle stukken te hebben verzonden. Dit is wel ook afhankelijk van of we alle informatie tijdig ontvangen.

Stap 6

Na ontvangst van de stukken zorg je dat als je nog iets moet betalen, dat dit uiterlijk voor ondertekening van de akte op onze derdengeldenrekening is bijgeschreven, anders kan de akte niet getekend worden.

Stap 7

Op de dag van de ondertekening wordt de akte met je doorgenomen en als deze klopt wordt deze door alle partijen en de notaris ondertekend.