Samenlevingsovereenkomst

Samenwonen is een spannende mijlpaal! Het is echter ook een grote stap die om duidelijke afspraken vraagt. Met een samenlevingsovereenkomst leg je heldere afspraken vast voor zowel nu als de toekomst, zodat jullie met een gerust hart samen verder kunnen.

Samen bouwen aan de toekomst

Als je gaat samenwonen met jouw partner, leg je verschillende afspraken vast met elkaar.

Hoewel samenwonen prima kan zonder schriftelijke overeenkomst, zijn er veel goede redenen om wél een contract vast te leggen. In veel situaties is een schriftelijke overeenkomst niet alleen handig, maar zelfs noodzakelijk voor een zorgeloze toekomst samen.

In een samenlevingsovereenkomst leg je bijvoorbeeld vast:

  • Een regeling omtrent ieders bijdrage in de kosten van de gemeenschappelijke huishouding;
  • Vaststelling dat bepaalde goederen van u samen zullen zijn, zoals inboedelgoederen en/of een bankrekening. Dit is van belang vanwege het hierna te noemen verblijvingsbeding;
  • Aanspraak op elkaars pensioen, als je partner komt te overlijden, dit wordt vaak vereist door een pensioenfonds;
  • Of je recht hebt op elkaars pensioen of partneralimentatie als je uit elkaar gaat.

Samenlevingscontract

De samenlevingsovereenkomst heeft niet tot gevolg dat je elkaars erfgenaam wordt, hiervoor moet je een testament laten maken. Wel kan je in een samenlevingsovereenkomst regelen dat bij overlijden van de ene partner, de achterblijvende partner automatisch eigenaar wordt van alle gemeenschappelijke bezittingen, zoals het huis en de inboedel. Deze clausule wordt ook wel een verblijvingsbeding genoemd. Zonder deze clausule zou de helft van de gemeenschappelijke bezittingen worden geërfd door de eigen familieleden van jouw overleden partner. Er zijn ook fiscale redenen om een samenlevingsovereenkomst op te stellen. Hierover adviseren wij je graag verder in een persoonlijk gesprek.

Een overzichtelijke werkwijze

Afspraak maken

Stap 1

Je maakt een afspraak voor een bespreking bij ons op kantoor of aan huis.

Stap 2

Er vindt een bespreking plaats waarin we de wensen en mogelijkheden doornemen.

Stap 3

Aan de hand van wat er besproken is wordt er een concept opgemaakt. Het concept wordt uiterlijk binnen 3 à 4 weken verzonden.

Stap 4

Je neemt het concept door en kan nog vragen, opmerkingen, wijzigingen en/of ontbrekende gegeven doorgeven.

Stap 5

Als je akkoord bent met het concept neem je telefonisch contact op met ons kantoor om een afspraak in te plannen om de akte te ondertekenen.

Stap 6

Op de dag van de ondertekening wordt de akte met je doorgenomen en wordt de akte door jou en de notaris ondertekend.