Verdeling

Als u uit elkaar gaat en gezamenlijke bezittingen en schulden heeft, maakt u afspraken over de verdeling hiervan, bijvoorbeeld via een echtscheidingsconvenant. Wanneer er gezamenlijk eigendom is van een woning of ander onroerend goed, moet er een akte van verdeling worden opgesteld.

Verdelingsakte na scheiding

In de verdelingsakte die wordt opgesteld door de notaris, worden afspraken tussen de ex-partners nogmaals vastgelegd. Deze verdelingsakte is de uitvoering van het echtscheidingsconvenant of een ander document waarbij jullie de afspraken over de verdeling hebben vastgelegd. De verdelingsakte zorgt ervoor dat de eigendom van de woning of een ander onroerend goed wordt overgedragen aan de verkrijgende partij.

In de verdelingsakte wordt onder meer vermeld dat de eventuele uitkoopsom wordt betaald en dat alle rechten en verplichtingen overgaan op de verkrijgende partij.

Voorafgaand aan het tekenen van de akte bij de notaris ontvang je een nota van afrekening. Dit is een financieel overzicht waarin staat wat je moet betalen of ontvangen. Nadat de akte is ondertekend worden direct afschriften (dat zijn officiële kopieën) van de akten bij het Kadaster ingeschreven. Alleen als de inschrijving goed heeft plaatsgevonden, kan de notaris de gelden overmaken naar de partij die een geldbedrag hoort te ontvangen en wordt indien van toepassing de hypotheek afgelost.

Een overzichtelijke werkwijze

Afspraak maken

Stap 1

Wij ontvangen een overeenkomst per e-mail of per post of ontvangen telefonisch of per e-mail een opdracht om de akte van verdeling op te stellen.

Stap 2

Als wij een overeenkomst hebben ontvangen, bevestigen wij de ontvangst van de overeenkomst. Daarnaast sturen we altijd meer informatie over het proces naar je toe.

Stap 3

Je vult de toegezonden vragenlijst in en zend de gevraagde stukken zo snel mogelijk terug.

Stap 4

Wij stellen de akte van verdeling op en als dat van toepassing is de akte van hypotheek. Daarnaast stellen wij een nota van afrekening op waarop staat opgenomen wat je allemaal moet betalen en ontvangen. Onderaan de nota van afrekening staat het bedrag wat je dan nog moet betalen of wat je ontvangt.

Stap 5

We streven er naar om uiterlijk een week voor de verdeling alle stukken te hebben verzonden. Dit is wel ook afhankelijk van of we alle informatie tijdig ontvangen.

Stap 6

Na ontvangst van de stukken zorg je dat als je nog iets moet betalen, dat dit uiterlijk voor ondertekening van de akte op onze derdengeldenrekening is bijgeschreven, anders kan de akte niet getekend worden.

Stap 7

Op de dag van de ondertekening wordt de akte met je doorgenomen en als deze klopt wordt deze door alle partijen en de notaris ondertekend.